Wat is viscerale therapie?

Het woord "viscero" komt uit het Latijn en betekent "organen". Het woord osteopathie betekent letterlijk "ziekte van de beenderen". De behandelingen bij manueel therapeut Eric Saedt zijn vrijwel altijd een combinatie van klassieke manuele therapie en viscerale therapie.

Regelmatig ligt de oorzaak van klachten die gevoeld worden in armen, benen of rug, niet in de pijnlijke en/of stijve structuren zelf, maar ergens anders in het lichaam. Meestal zijn juist bindweefselstructuren rondom organen, bloedvaten en/of zenuwstructuren de veroorzakers! Het kan gebeuren dat een patiënt in dit geval met zijn of haar klachten met fysiotherapie of reguliere manueel therapie niet verder komt. In dat geval kan het zeker de moeite lonen om eens verder te kijken.

Viscerale therapie bestaat uit gerichte manuele technieken, die het herstel van een normale, gezonde beweeglijkheid van het bindweefsel rondom de inwendige organen ondersteunt.

De inwendige organen zitten met bindweefsel (de fascie) vast aan de wervelkolom, het bekken, de schedel, de ribben, het borstbeen of omliggende inwendige organen. Bindweefsel zorgt er dus voor dat de inwendige organen in het lichaam op hun plaats blijven maar ook dat de organen ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Als we op ons hoofd gaan staan, zakt ons hart niet naar beneden in onze keel doordat het vastzit met sterke banden aan het skelet. En als je bijv. ademt, loopt, jezelf omdraait, omkijkt of rekt bewegen je organen in je borst en buik als het goed is mee. Heb je pijn in je buik, dan lukt helemaal omdraaien ook niet. En bijvoorbeeld, als je ademt bewegen je nieren 3 tot 4 cm en bij een diepe ademhaling wel 10 cm. Dat is op een dag ongeveer 800 meter. De maag en darmen kneden het eten en onze longen zetten uit bij iedere ademhaling.

Bewegingsverlies

Zitten de gewrichten in je rug vast, dan voelt je rug vaak stijf en / of pijnlijk. Is er sprake van bewegingsverlies van je organen dan beweegt je rug doorgaans ook niet goed en dat kan tot dezelfde klachten leiden. Het verschil of de beperking in je rug en / of in je organen zit, is voor patiënten bijna niet te maken. Bewegingsverlies tussen organen of tussen organen ten opzichte van ons bewegingsapparaat, kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een ongeval, ziekte, inactiviteit, operatie, stress of slechte voedingsgewoonten. Dat het soms lange tijd duurt voordat er klachten ontstaan als gevolg van bijvoorbeeld een trauma, komt doordat een lichaam zich eerst zal aanpassen aan een probleem. Als dan na verloop van tijd dit compensatiemechanisme niet meer kan worden volgehouden, ontstaan er klachten. Herstel van dit bewegingsverlies van de weefsels en structuren leidt tot verbetering van het zelf herstellend vermogen en uiteindelijk tot herstel van functie en evenwicht.

Voor wie is het zinvol?

Mochten uw pijnklachten en / of beperkingen niet goed reageren op gewone fysiotherapie, dan kan het zinvol zijn om viscerale diagnostiek en eventueel behandeling te overwegen. Onze fysiotherapeuten zullen dit samen met u overwegen met als doel u zo snel mogelijk van uw klachten af te helpen.

Op zoek naar de oorzaak

Op de plaats waar de klacht aanwezig is, is zeker niet altijd de oorzaak van de klacht. Zo kan het gebeuren dat iemand al jaren rugklachten heeft, maar dat de eigenlijke onderliggende oorzaak een darmstoornis is. Andersom is het ook mogelijk dat een afwijking in de rug een darmprobleem veroorzaakt, zoals obstipatie. De oorzaak van een klacht kan overigens ook verder weg van de wervelkolom liggen. Een slecht functionerende en stijve enkel als gevolg van bijvoorbeeld een verzwikking geeft een andere stand van de enkel, knie en heup. Hierdoor zal ook de wervelkolom anders gaan functioneren.

Wat is het verschil met osteopathie?

Osteopathie is een uitgebreider concept dan enkel de viscerale behandeling. Osteopathie bestaat uit 3 hoofdtherapievormen

• viscerale mobilisaties
  • manuele therapie van de gewrichten
  • cranio sacraaltherapie

Alleen de eerste 2 therapievormen worden binnen onze praktijk toegepast. Er is goed contact met de osteopaten werkzaam binnen ons gezondheidscentrum. Indien nodig wordt er doorverwezen.

Visceraal onderzoek

Het doel van het onderzoek viscerale therapie, is de oorzaak van uw klacht(en) op te sporen. De visceraal therapeut zal beginnen met een uitgebreid vraaggesprek. De therapeut wil bijvoorbeeld graag van u weten wat uw klachten op dit moment zijn, welke u in het verleden heeft gehad en wat er mogelijk al aan gedaan is. Ook is het van belang de uitslagen van aanvullend onderzoek zoals bloedonderzoek, MRI, kijkoperaties, medicatie gebruik e.d. aan uw therapeut te vertellen.

Na het vraaggesprek volgt het lichamelijk onderzoek viscerale therapie. De visceraal therapeut onderzoekt of de spieren en gewrichten goed bewegen, maar vaak nog veel belangrijker, wordt de beweeglijkheid van de organen, zenuwen en bloedvaten bepaald. Een stoornis in een van deze structuren kan de oorzaak zijn van uiteenlopende klachten waarmee men de link niet spontaal zou maken. Hierbij wordt gelet op de functionele samenhang van de verschillende structuren. Tevens wordt de invloed van uw werk, sport, voeding, sociale omstandigheden en psycho-emotionele belastbaarheid, meegenomen in het onderzoek. Na het onderzoek zal een holistisch behandelvoorstel volgen. Na het onderzoek vertelt de therapeut wat zijn bevindingen zijn, wat de oorzaak is van uw klachten en welke behandeling hij/zij nodig acht. Als akkoord gegaan wordt met het behandelvoorstel, zal met de behandeling viscerale therapie gestart worden.

Viscerale behandeling

Bij viscerale behandeling wordt gebruik gemaakt van zachte technieken die gericht zijn op de onderlinge beweeglijkheid van de buikorganen, middenrif, zenuwen en bloedvaten. Soms maken we een combinatie met technieken uit de manuele therapie maar vaak is dat niet nodig. We maken regelmatig mee dat tijdens de viscerale behandeling de patiënt pijn voelt in het oorspronkelijke klachtengebied waarvoor hij of zij om hulp heeft gevraagd. Een mooi bewijs dat de pijnbron op een plek kan liggen waar je `m niet zou vermoeden!

Ieder persoon reageert anders op een behandeling. Er kan direct een vermindering van klachten zijn, maar het effect kan ook wat langer op zich laten wachten. Sommige mensen reageren met vermoeidheid of wat misselijkheid na een behandeling. Deze lichamelijke reacties verdwijnen doorgaans na 1 of 2 dagen. Heel vaak merkt men na behandeling ook dat de stoelgang wordt gestimuleerd of in geval van obstipatie, eindelijk eens op gang komt! Ook emotionele reacties komen voor.

U moet er rekening mee houden dat u de agenda na een viscerale behandeling niet te vol plant.