Bij shockwavetherapie wordt gebruik gemaakt van een apparaat dat drukgolven afgeeft die, afhankelijk van de ingestelde diepte, aankomen in het bedoelde lichaamsweefsel. Inmiddels heeft wetenschappelijk onderzoek aangetoond dat schokgolfbehandeling o.a. effectief is bij:

• achillespeesklachten
  • schouderklachten
  • tenniselleboogklachten
  • heupklachten
  • shin splint

bppv

Hoog vermogen shockwave wordt ook aanbevolen bij schouderklachten in de richtlijn van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Wij beschikken over een hoog vermogen shockwave.

Door de snelle en eenvoudige toepassing in onze praktijk, kan de Shockwave-, of schokgolftherapie een goed alternatief zijn voor operatieve behandeling. De afgelopen jaren is de methode succesvol gebleken bij veel patiënten met peesklachten die niet meer te revalideren leken.

Behandeling

Een schokgolfapparaat werkt volgens hetzelfde principe als een niersteenvergruizer met akoestische schokgolven. Deze zijn voor het menselijk gehoor niet waarneembaar. De behandeling is enigszins pijnlijk, maar duurt slechts een paar minuten. Voor een optimaal resultaat wordt de behandeling maximaal drie tot vijf keer herhaald. Tussen iedere behandeling houden wij telkens een week aan om het weefsel rust te geven.

Na de behandeling

We merken dat onze patiënten vrijwel nooit nalast hebben na een behandeling met shockwave. Het behandelde gebied kan tot 24 uur na de therapie gevoelig en rood zijn. Als u veel last heeft van napijn kunt u paracetamol nemen. Ontstekingsremmers als diclofenac, ibuprofen of aspirine zijn doorgaans niet nodig en raden we af. Dit soort middelen remt namelijk het herstelproces.

U krijgt instructies van de fysiotherapeut over hoe zwaar en op welke wijze u de plek mag belasten. Doorgaans mag u het behandelde lichaamsdeel gewoon belasten als dit geen pijn veroorzaakt, maar sporten wordt meestal afgeraden.

Tijdens de behandelperiode voelt men vaak een duidelijke pijnvermindering. Niet zelden is de verbetering reeds na 1 behandeling duidelijk voelbaar. Bij sommigen patiënten duurt het echter een paar weken tot maanden, voordat ze verbetering voelen. Dit hangt samen met de ernst van de blessure bij het begin van de behandeling.

Begeleiding door de fysiotherapeut

Voorwaarden voor een volledig herstel blijft altijd een begeleide krachttraining om de pezen weer te laten wennen aan een normale belasting. Hierbij is het belangrijk dat de patiënt zelf leert voelen of de betreffende pees en het lichaam de trainingsbelasting aankan, voordat alle normale (sport) activiteiten weer worden hervat. Deze (kracht)training kan gedaan worden in onze goed uitgeruste oefenzaal en is zolang u bij ons onder behandeling bent gratis!

Shockwave apparaat

Onze praktijk beschikt als een van de weinige fysiotherapiepraktijken in Nederland over een hoog vermogen gefocust shockwave apparaat.

bppv

Wat kost een behandeling?

Een shockwave behandeling valt binnen de behandeling fysiotherapie, waardoor hier geen extra kosten voor worden berekend.

Ervaringen

Lees hieronder de ervaringen van patiënten.