Heb jij last van chronische pijnklachten of daardoor angst om te bewegen? Komen je pijnklachten telkens te gemakkelijk terug? Merk je dat algemene trainingen te zwaar voor je zijn? Dan kan Virtual Reality (VR) training wellicht een uitkomst bieden. In de VR training bieden we je:

• Training voor mensen die laag belastbaar zijn
  • Spelenderwijs trainen en leren
  • Minder pijnklachten en bewegingsangst
  • Inzicht en kennis over je pijnverwerking
Wat is VR?

VR training geeft je het gevoel dat je mentaal en fysiek in een andere (virtuele) wereld bent. De bril bevat een beeldscherm en sluit het zicht op de buitenwereld af. Doordat je ogen elk een eigen beeld zien, dat licht van elkaar verschilt, zie je diepte in een virtuele omgeving. Doordat sensoren de bewegingen van je hoofd volgen, beweegt de VR-omgeving op dezelfde manier mee. Zo kun je rondkijken in de virtuele wereld. VR wordt al veel toegepast in de gezondheidszorg met verschillende revalidatie doeleinden.

Bij welke klachten gebruikt de fysiotherapeut VR?
Het is ontwikkeld voor patiënten met aanhoudende lichamelijke klachten waarbij sprake is van pijn. De methode bestaat uit een training met een VR-bril, protocol en werkboek.

bppv

De VR omgevingen zorgen voor een externe focus, de zorgt voor een beter resultaat. De Reducept-methode traint de hersenen om anders met pijn om te gaan. Door wetenschappelijke inzichten over pijneducatie, psychologie en digitale therapie te combineren, wordt patiënten op effectieve manier pijneducatie geboden en geleerd hoe zij in het dagelijks leven hun pijn beter kunnen beheersen.

VR training is geschikt bij de volgende klachten:

• Aanhoudende lichamelijke klachten (ALK, voorheen SOLK)
  • Gespannen spieren, gebrek aan energie, beperkte mobiliteit, druk, pijn;
  • Aanhoudende of terugkerende pijn in de onderrug, frequente hoofdpijn, nekpijn, schouderpijn
  • Gewrichtspijn, artritis, reuma;
  • Pijn bij kanker;
  • Zenuwpijn (bijvoorbeeld na operaties), neuropathie, neuropathische pijn, MS, diabetische polyneuropathie;
  • Prikkelbare darm syndroom, hernia,
  • Fibromyalgie

Patiënten kunnen na het opstarten van de VR training en met begeleiding door ons drie maanden met het Reducept concept digitaal aan de slag.