Shockwave: ESWT Extracorporal Shock Wave Therapy

Wat is schokgolftherapie?

Meervoudig wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het gebruik van schokgolven (shockwave) chronische aandoeningen van pezen en slijmbeursontstekingen helpt genezen en botgroei stimuleert. Door de snelle en eenvoudige toepassing kan de Shockwave-, of schokgolftherapie een goed alternatief zijn voor operatieve behandeling. De afgelopen jaren is de methode succesvol gebleken bij veel patiënten met peesklachten die niet meer te revalideren leken.

Behandeling

Een schokgolfapparaat werkt volgens hetzelfde principe als een niersteenvergruizer met akoestische schokgolven. Deze zijn voor het menselijk gehoor niet waarneembaar. De behandeling is enigszins pijnlijk, maar duurt slechts een paar minuten. Voor een optimaal resultaat wordt de behandeling maximaal drie tot vijf keer herhaald. Tussen iedere behandeling houden wij telkens een week aan om het weefsel rust te geven.

Wanneer schokgolftherapie?

Schokgolftherapie werkt het beste bij de volgende klachten:

• tenniselleboog, golfelleboog
  • achillespezen: pijnklachten, degeneratieve veranderingen of knobbelvorming
  • ontsteking van slijmbeurzen (bijvoorbeeld bij de schouder en bij de heup)
  • verkalkingen tussen de schoudertop en schouderkop
  • hielspoor
  • irritaties en ontstekingen van de kniepees
  • Frozen shoulder
  • Shin splint

Na de behandeling

Het behandelde gebied kan tot 24 uur na de therapie gevoelig en rood zijn. Als u veel last heeft van napijn kunt u paracetamol nemen. Ontstekingsremmers als diclofenac, ibuprofen of aspirine zijn doorgaans niet nodig en raden we af. Dit soort middelen remt namelijk het herstelproces.

U krijgt instructies van de fysiotherapeut over hoe zwaar en op welke wijze u de plek mag belasten. Doorgaans mag u het behandelde lichaamsdeel gewoon belasten als dit geen pijn veroorzaakt, maar sporten wordt meestal afgeraden.

Tijdens de behandelperiode voelt men vaak een duidelijke pijnvermindering. Niet zelden is de verbetering reeds na 1 behandeling duidelijk voelbaar is! Bij sommigen patiënten duurt het echter een paar weken tot maanden, voordat ze verbetering voelen. Dit hangt samen met de ernst van de blessure bij het begin van de behandeling.

Begeleiding door de fysiotherapeut

Voorwaarden voor een volledig herstel blijft altijd een begeleide krachttraining om de pezen weer te laten wennen aan een normale belasting. Hierbij is het belangrijk dat de patiënt zelf leert voelen of de betreffende pees en het lichaam de trainingsbelasting aankan, voordat alle normale (sport) activiteiten weer worden hervat. Deze (kracht)training kan gedaan worden in onze goed uitgeruste oefenzaal en is zolang u bij ons onder behandeling bent gratis!

Mogelijke complicaties tijdens de behandeling
  • Plaatselijke zwelling
  • Kleine stipvormige bloedinkjes die ontstaan door oppervlakkige bloeduitstortingen van de huid en onderhuidse weefsels
  • Rode huidvlekken, veroorzaakt door een verhoogde bloedtoevoer naar de haarvaten

Over het algemeen zijn de complicaties van de behandeling niet ernstig en zijn ze na enkele dagen verdwenen.

Shockwave apparaat

Onze praktijk beschikt als een van de weinigen in Nederland over een hoog vermogen gefocust shockwave apparaat.

Frozen shoulder: nieuwe behandelindicatie

In de praktijk wordt een fysiotherapeut regelmatig geconfronteerd met een frozen shoulder. De aandoening heeft over het algemeen een goedaardig beloop maar het herstel duurt meestal wel zo’n anderhalf jaar en de aandoening is erg pijnlijk! We hebben derhalve wetenschappelijk bewijs gezocht om aan te tonen dat shockwave kan helpen het beloop bij een frozen shoulder gunstig te beïnvloeden. Uit een tweetal recente studies bleek dit zo te zijn. Hierna zijn we deze behandelvorm gaan toepassen en de resultaten zijn inderdaad erg hoopvol!

Shockwavebehandeling kan dus het beloop van een frozen shoulder aanzienlijk verkorten en verbeteren. De tot nu toe behandelde schouders waren na zo’n 4 – 6 behandelingen weer geheel functioneel en pijnvrij! Tot op heden is er geen alternatieve medische verrichting die het beloop van een frozen shoulder duurzaam gunstig kan beïnvloeden (ook injecties niet!)

Heeft u een frozen shoulder of kent u iemand die een frozen shoulder heeft dan is het wellicht de moeite om kennis te nemen van deze recente onderzoeksresultaten (citaten onderaan pagina).

Wat kost de behandeling?

Voor de kosten van deze behandeling verwijzen wij u door naar de tarieflijst. *

* De behandeling met het shockwaveapparaat wordt niet vergoed door de ziektekostenverzekeringen, het consult wel. Zorgverzekeraars vinden dat de shockwavebehandeling gewoon deel uit moet maken van een fysiotherapiebehandeling. Deze stelling is niet realistisch bij de huidige tariefstelling in de fysiotherapie want de apparatuur erg kostbaar.

Ervaringen

Lees hier de ervaringen van patiënten.

Referenties:

1. Chen CY, Hu CC, Weng PW, Huang YM, Chiang CJ, Chen CH, et al. Extracorporeal shockwave therapy improves short-term functional outcomes of shoulder adhesive capsulitis. Journal of shoulder and elbow surgery / American Shoulder and Elbow Surgeons [et al]. 2014;23(12):1843-51.
2. Vahdatpour B, Taheri P, Zade AZ, Moradian S. Efficacy of extracorporeal shockwave therapy in frozen shoulder. International journal of preventive medicine. 2014;5(7):875-81.